onsdag den 25. august 2010

Chicago Blues


Denne weekend havde jeg den mest glorværdige tid i Chicago. Selv om Moder Natur gjorde sit bedste for at udfordre os med sit temperament raserianfald, hun kunne ikke sætte en dæmper på vores besøg.

Over de fire dage gik jeg hver tomme og mile, at jeg kunne tage billeder som en sindssyg. Foråret beplantninger var en gartnere drøm.

Chicago er kendt for sin Blues scene, ja, jeg fandt en hel del anderledes blues dér. Til at begynde med, det er mig foran Buckingham Fountain i Grant Park. Som du kan se himlen var så blå, som kunne være.

Beplantninger var overalt, containere omfattede fortove. Jeg tog så mange container fotos, jeg har tænkt mig at dedikere en særskilt post for dem på min Melanie's Stauder blog. Jeg elsker blues af hyacinterne og stedmoderblomster mod guld Pengebladet Fredløs "Aurea" (snigende jenny).


Her er et nærbillede af disse fantastiske blå hyacinter, jeg fandt dem over hele byen!


Mertensia virginica (Virginia blå klokker) er en plante, der er relativt nyt for mig, men ikke nyt for anlægget verden. Naturligvis nogen i parkerne afd. i Chicago har indset hvor godt dette anlæg virker i landskabet.


Her kan du se Mertensia kombineret med hvide tulipaner, Narcissus, og det understøttes med en fantastisk Judastræ canadensis (Red Bud) træ.

Desværre er det svært at få kvalitet skud, når solen skinner så dejligt, men jeg kunne ikke modstå at prøve at fotografere denne usædvanlige parring af Muscari (Grape hyacinth) og en ukendt Euphorbia. En ting jeg ønskede var at finde anlæg etiketter med navne på disse skønheder, men ingen mærker at der blev konstateret.


Masser af blues plantet i denne windowbox og just in case det er ikke nok blå, er der en afspejling af himlen op over.

Myosotis (Glem-mig-ej) er en toårig. Nogle kalder dem kortlivede stauder, men jeg tror, de kun lever 2 år, hvert andet år en i min bog. En dejlig kølig kombination med gule påskeliljer.

På Lincoln Park Conservatory de havde tvunget ind flor alle former for plantemateriale. Kombinationen af Lilium og Tradescantia andersonia var betagende.

Også på konservatoriet jeg spionerede denne plantning af Campanula poscharskyana bare cascading ud af et vindue plantageejer. Sikke en charmerende brug af denne hårdføre flerårige.

Håber du kunne lide min version af Chicago Blues, var det al musik for mig :-)

Melanie