Paul Goble
Wien, august 5 - Lederne af tre offentlige organisationer i Stavropol kray har opfordret guvernør der til at blokere for åbning af alle islamiske institutioner der lest voldelige konflikter mellem de forskellige muslimske grupper bryde ud og underminere stabilitet og fremskridt i den overvejende russiske region, der støder op til Nordkaukasus.
De grupper, herunder Stavropol Protest Udvalg, Historisk-patriotiske Club Stavropol, og Unionen af Slavisk Organizations Stavropol kray, sagde i et åbent brev offentliggjort på internettet i sidste uge, at de ikke er imod islam eller de muslimske ledere, der søger at åbne moskeer og islamiske centre der (www.vestikavkaza.ru/articles/politika/confl/6358.html).
Forfatterne til appel sagde, at de kender og respekterer Mufti Ismail-Haji Berdiyev, der leder den officielt anerkendte og "traditionelle" muslimske samfund i Karatjajevo-Tjerkessien og Stavropol kray, men de frygter, at tillade ham eller andre, som ham til at åbne en moske eller kontor i Stavropol ville invitere voldelige angreb fra hans wahhabi modstandere.
Og sådanne angreb, selv om de er i arbejde outsidere, de forfattere siger, uundgåeligt vil føre til udbredelsen af vold i Stavropol kray, hvilket gør det mindre attraktivt som et sted for investeringer udefra og dermed mindre tilbøjelige til at have den form for økonomisk og politiske udvikling i fremtiden dens beboere øjeblikket håbe på.
Til støtte for deres påstand om, at Stavropol kunne blive stedet for "en reel krig" mellem traditionel islam under Berdiyev og wahhabi ekstremister, forfatterne af brevet peger på, at "religiøse fanatikere i Nordkaukasus har dræbt ca 50Islamic religiøse ledere i seneste år. "
En af forfatterne, Igor Markelov af Stavropol Protest Udvalg, insisterede på at "Vestnik Kavkaza" at han og hans kolleger "ikke på nogen måde mod islam og ikke modsætter sig oprettelsen af et islamisk center som sådan i Stavropol." Men han og de føler, han fortsatte, at vold inden for islam, hvilket ikke er set blandt kristne, gør denne ukloge.
"Efter vores opfattelse", fortsatte han, "det ville være mere korrekt at skabe en [muslimske] Center på det område i en af disse republikker, hvor 90 procent af befolkningen bekender islam." Ellers er han fortsat, Stavropol "kan blive en sted for inter-religiøse sammenstød, "som" fjender af Rusland "håbe på.
Det betyder, at hvis muslimske ledere, dog accepteres en af dem kan fortsætte med at presse på for opførelse af islamiske centre i Stavropol, Markelov og hans kolleger forfattere sagde, at de forventede regulatoren "som garant for stabilitet" i kray at stå "fast" og forsvare befolkningens interesser i kray.
På den ene side er denne appel er lidt mere end den nyeste variant af den slags NIMBY - "Ikke i min baghave"-argumenter om, at modstandere af opførelsen af moskeer og andre muslimske institutioner i overvejende russiske byer og regioner har ansat til år For at begrænse spredning af islam.
Men på den anden, det argument, der anvendes i Stavropol kray klage sandsynligvis vil blive opfanget af russerne andetsteds, hvilket vil skabe problemer for muslimer i Den Russiske Føderation, for den russiske regering på forskellige niveauer, og for russiske og vestlige religiøse rettigheder grupper, der har forsøgt at beskytte muslimer.
Da der findes og endda intensivering af intra-islamiske vold i Kaukasus og andre steder, muslimer i Rusland sandsynligvis vil finde det vanskeligt at imødegå det argument, at enhver islamisk institution, dog "traditionelle" og ikke-voldelig dens ledere og medlemmer, måske ikke ende ved at tiltrække sig opmærksomhed fra andre radikale islamiske grupper og dermed fører til vold.
Desuden har begge denne mulighed, og sandsynligheden for, at flere russerne vil bruge dette argument er sikker på at gøre det vanskeligere for de russiske beføjelser at blive i Moskva og andre steder for at fremme "traditionelle" islam som en modvægt til radikale elementer lest russerne reagerer som de har i Stavropol.
Og fordi indsigelser som dem, der tilbydes af forfattere i Stavropol appel er udtrykkeligt eller i det mindste tilsyneladende går ind for "traditionelle" Islam, rettigheder aktivister vil finde det vanskeligere at imødegå sådanne krav, end de har mere åbent islamofobiske udtalelser typisk udbydes af modstandere af muslimske grupper.
Vejen ud af dette dødvande naturligvis ville medføre et styrket politi-beskyttelse af muslimske institutioner og ledere parate til at leve inden for lovens rammer - et overvældende flertal i Rusland såvel som andre steder - mod den voldelige minoritet. Men at gøre det vil være vanskeligt, så meget desto mere grund af de anti-muslimske holdninger i mange russiske siloviki.