torsdag den 7. januar 2010

Hvidloeg Plantning

Jeg elsker hvidløg! Og jeg læste om hvidløg beplantning på så mange blogs, at jeg bare var nødt til at finde en måde at få det gjort dette fald i min have. Jeg havde ikke købt nogen speciale hvidløg til plantning, i stedet, jeg bare ledes til købmanden og købte 8 bulk hvidløg løg. Jeg gjorde det for et par år siden med stor succes. Hvidløg smager ikke det samme, efter at den vokser i haven - det er bedre!

Jeg rev løg fra hinanden for at få fed jeg skulle bruge til udplantning. Jeg har lige plante nelliker, ligesom du se dem på billedet ovenfor, i 2-3 cm dybe huller omkring 2-3 inches apart. Ingen gødning eller nødvendige beskyttelse. De er meget hårdføre og vil spire i foråret give mig brugbare løg omkring midten af juni. En masse mennesker går den største til plantning, jeg tager den mindste og gemme den største til køkken brug.

Efter plantning alle de små nelliker, hakkede jeg op de større nelliker og læg dem i en steriliseret krukke med olie til opbevaring i mit køleskab til senere brug. Jeg synes, at købmand hvidløg ikke gemmer sig godt i mit køkken, så jeg tænkte jeg ville give denne teknik en prøve *.

Hvad er egentlig underligt, er, at når denne hvidløg har haft et stykke tid at vokse i min have, ikke blot forbedrer meget i smag, det forbedrer også på lager kvalitet. Det let holder lige på mit køkkenbord for hele vinteren!

* Jeg har læst, at selv om opbevaring i køleskab, kan det ikke være sikkert at spise rå grund af risikoen for botulisme - dog vil jeg kun bruge dette til madlavning, så det vil være fint for mig lige så høj varme i ti minutter vil ødelægge eventuelle toksiner, der kan være til stede i henhold til FDA.