tirsdag den 12. oktober 2010

Designe soeg efter re-finding

En WSDM 2010 papir ud af Microsoft Research, \ "Large Scale Søgning Log Analyse af Re-finding \" (PDF), er bemærkelsesværdig ikke så meget i statistikkerne om, hvor meget folk søge igen for det, de har søgt efter før, men for sin fascinerende liste med forslag (i afsnit 6, \ "Design Konsekvenserne \") over, hvad søgemaskiner skal gøre for at støtte re-finding.

En udvidet uddrag fra dette afsnit: De mest oplagte måde, at en søgeværktøj kan forbedre brugerens oplevelse følge af den omfattende re-konstatering for værktøjet til at eksplicit huske og eksponere den pågældende brugers søgehistorie.

Visse aspekter af en persons historie kan være mere nyttigt at afsløre ... For eksempel, at resultaterne er genfundet ofte kan være værd at fremhæve ... Det resultat, der er klikket første ... er mere sandsynligt, at være nyttige senere, og derfor bør fremhæves, mens resultater, der er klikket i midten kan være værd at glemme ... at reducere rod. Resultater ved afslutningen af en forespørgsel session er mere sandsynligt, at der skal re-fundet.

Forespørgslen bruges til at genfinde en webadresse er ofte bedre end den forespørgsel, der anvendes i første omgang at finde det ... [På grund af] hvordan personen er kommet til at forstå dette resultat. [Fremhæv] re-finding søgninger ... i historien ... Den tidligere forespørgsel kan endda være værd at glemme at undgå rod.

Når udsætte tidligere fundne resultater, er det undertiden være nyttigt at mærke eller navn disse resultater, navnlig når disse resultater er udsat som et sæt. Re-finding søgninger kan gøre nyttig etiketter. En webbrowser kan endda tage disse bogmærke søgninger og gøre dem til rigtige bogmærker.

Et tidligere fundet resultat ... kan være, hvad den person er på udkig efter ... selv når resultatet [normalt] kommer ikke til at blive sendt tilbage ... For eksempel er [IF] brugerens aktuelle forespørgsel en delstreng af en tidligere forespørgsel, kan søgemaskinen vil foreslå resultaterne fra den historie, der blev klikket fra den længere forespørgslen. I modsætning hertil er forespørgsler, som overlapper med men længere end tidligere søgninger kan have til formål at finde nye resultater.

[En] identisk søgning [er] yderst prædiktive af en ny klik ... [Vi] kan behandle resultatet specielt og for eksempel [tage] ekstra skærmplads til at forsøge at imødekomme brugernes behov for oplysninger med dette resultat ... [Med] dyb funktionalitet som fælles stier og bruger i [en udvidet] kodestykke. For resultater, der er genfundet på tværs sessioner, kan det være fornuftigt i stedet at give brugeren med dybe links til [nogle] nye veje inden for resultatet at udforske.

I begyndelsen af en session, hvor folk er mere sandsynligt, at picking up en tidligere opgave, bør en søgemaskine giver adgang ind i historien. I midten af sessionen ... fokusere på at yde adgang til nye oplysninger eller nye måder at udforske tidligere viste resultater. Ved afslutningen af en session ... tyder gemme nogen værdifuld information, der er blevet fundet for fremtiden use.Great rådgivning fra Jaime Teevan hos Microsoft Research. For mere om dette, kan du se mine tidligere indlæg, \ "Folk ofte gentager websøgninger \", som sammenfatter en 2007 papir af Teevan og andre på forekomsten af re-konstatering.